Keep it simple! - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Jan Willem Sobering - WaarBenJij.nu Keep it simple! - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Jan Willem Sobering - WaarBenJij.nu

Keep it simple!

Door: Jan Willem Sobering

Blijf op de hoogte en volg Jan Willem

31 Oktober 2012 | Ethiopië, Addis Abeba

Het is al weer een tijdje geleden dat ik wat getypt hebt, maarja soms is daar gewoon niet altijd tijd of inspiratie voor. Ik heb echt al heel veel gezien wat je in Nederland echt niet tegen komt, wij klagen dat het openbaar vervoer slecht geregeld is en dat het in de spits zo druk is dat je niet altijd kan zitten. Nou hier is het alleen maar druk, het openbaar vervoer bestaat uit grote, kleine en middelgrote busjes die 24 / 7 druk zijn. Zelfs zo druk dat je elke keer weer afvraagt waar moet al dat volk toch heen. Maar goed, we zijn deze manier van reizen zelf maar is gaan proberen. En ik kan het je vertellen het is echt geweldig. Je kan bijna nooit zitten, en als je kan zitten dan zit je meestal met zijn vieren op twee plekken. Dit komt omdat er zo veel mogelijk mensen in één busje worden gedrukt. Maar je hoeft nooit lang te wachten en je kunt zelf bepalen waar het busje moet stoppen dus echt ideaal. Ja die manier van reizen is gaaf.

Daarnaast zijn we ook nog naar een voetbal wedstrijd geweest, Ethiopia Coffee tegen St. George (zeg maar de Ajax – Feyenoord van Nederland). Het was een wedstrijd die eindigde in 1-1 maar omdat het om de City Cup ging moesten er penaltys genomen worden. Ik heb nog nooit zo’n gave wedstrijd meegemaakt, het publiek ging helemaal uit hun dak en er hing echt een geweldige sfeer. Aanmoedigen in Ethiopië is meer dansen en feestvieren dan aanmoedigen, maar juist dit maakt het zo mooi. Echt geen enkele Nederlands club kan op tegen het publiek van Ethiopia Coffee!
Kleine aantekening, toen ik dit hier boven typte was het 17 oktober. Maar afgelopen zondag zijn we weer bij Buna (Ethiopia Coffee) geweest, dit keer voor de competitie maar weer tegen St. George. Nu was het 0-0 maar de sfeer was het zelfde, ik denk dat ik naast Vitesse ook Buna supporter wordt.

Daarnaast krijgt onze stage opdracht krijgt steeds meer vorm, en ziet er ook steeds haal baarde uit. Dit geeft een geweldig gevoel en is echt een drive om er mee aan de slag te gaan. Dit plus de fijne werksfeer en het prachtige land maakt het DIRES House of Sport een prachtige stageplek en een geweldige ervaring. Met name deze werksfeer/werkhouding geeft je een andere kijk op bepaalde zaken, sommige dingen worden zo moeilijk gemaakt terwijl ze heel simpel zijn op te lossen. Dit is ook echt het belangrijkste van wat ik hier leer. Je moet niet te moeilijk denken, je moet roeien met de riemen die je hebt. Denk simpel en praktisch en dan komen de oplossingen vanzelf, want meestal zijn die niet zo ver weg.

• 31 Oktober 2012 - 21:00

Arjen Horstman:

Wow, mooie verhalen, ga zo door!

• 01 December 2012 - 19:25

Wim Nummerdor:

Hey JW,

Goed te lezen dat je nog steeds van voetbal houdt, met al die marathonlopers zou je soms gebrainwashed kunne worden.
    maar als je schrijft: Echt geen enkele Nederlands club kan op tegen het publiek van Ethiopia Coffee!
    dan ben je waarschijnlijk nog nooit in de kuip geweest want daar is het pas echt genieten van Feyenoord!