Blijschap is universeel. - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Jan Willem Sobering - WaarBenJij.nu Blijschap is universeel. - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Jan Willem Sobering - WaarBenJij.nu

Blijschap is universeel.

Door: Jan Willem Sobering

Blijf op de hoogte en volg Jan Willem

02 Oktober 2012 | Ethiopië, Addis Abeba

Vandaag zijn we voor het eerst op lokatie geweest (2 oktober) bij het revalidatie centrum Menagesha. Menagesha zit net buiten Addis gevestigt en is echt een prachtige lokatie. Menagesha is opricht in 1962 en het is al bijna 50 jaar een plek waar mensen/kinderen met een handicap worden ondergebracht, verzorgt en geholpen bij de revalidatie zodat zich in de maatschappij kunnen voortbewegen. Naast de directe zorg heeft Menagesha ook de beschikking over een werkplaats waar ze haar eigen, precies passende, protheses kunnen maken.

Genoeg informatie over Menagesha, nadat we een rondleiding hebben gekregen over de accomodatie. Was er ongeveer 20 minuten om de kinderen te sporten. Vanuit het House of Sport hadden we wat ballen meegenomen zodat we ook daadwerkelijk wat met ze konden gaan sporten.

Ik weet hoe het is om met minder valide kinderen te sporten. Ik ken hun blijschap als ze mogen sporten. En met dat gevoel ben ik naar Ethiopië vertrokken. Maar nu deze eerste keer, het geeft een kick, het geeft mij maar ook hun een kick. Ik heb met wat kinderen gesport die in een rolstol zaten of zich erg moeilijk op krukken konden voor bewegen. Maar het feit dat ze eventje die bal over en weer konden gooien bracht al die twinkeling in hun ogen die mij de voldoending geeft voor dit werk. Ik hoe moeilijk het zo het ook hebben, sport verbroedert. Want het maakte ze niet uit dat ik blank was, of dat ik wel kon lopen. Het feit dat we samen eventjes dat balletje konden overgooien, het sporten dat is belangrijk. Of het nou in Ethiopië of in Nederland is, de blijschap die sport kan geven is universeel

  • 02 Oktober 2012 - 17:21

    Chelsey:

    He JW, supermooie laatste alinea. Ben heel blij dat je je er op je plek voelt en ook de mogelijkheden ziet om je plannen te kunnen verwezenlijken, hoop dat dit zich allemaal zo doorzet. Ben ervan overtuigd dat je in ieder geval het doorzettingsvermogen ervoor hebt! xxxxx

  • 02 Oktober 2012 - 17:59

    Erna Koeslag:

    Mooi JW! Super dat je ook daar kinderen met een beperking blij kunt maken dmv sport.
    We wensen je daar een mooie en goede tijd toe!

  • 02 Oktober 2012 - 18:29

    Astrid :

    He JW. Fijn dat je goed over bent gekomen en zo snel je draai hebt gevonden. Leuk om de eerste indrukken te lezen! Groeten, Astrid

  • 02 Oktober 2012 - 22:11

    Evelien:

    Lieve broeder!
    Wat ben ik jaloers. Hoe vet om dit te lezen! Echt waar! Ik ben super blij dat het zo goed met je gaat want ik had wel de kriebels.. Ik heb je dit weekend wel echt gemist haha maarja daar zou ik nog maar aan moeten gaan wennen want het duurt nog wel even voor je terug bent.. Ik blijf je volgen Jw! En goed je best doen daar, maar vooral genieten!
    Dikkekus je zus.

  • 02 Oktober 2012 - 22:11

    Evelien:

    Lieve broeder!
    Wat ben ik jaloers. Hoe vet om dit te lezen! Echt waar! Ik ben super blij dat het zo goed met je gaat want ik had wel de kriebels.. Ik heb je dit weekend wel echt gemist haha maarja daar zou ik nog maar aan moeten gaan wennen want het duurt nog wel even voor je terug bent.. Ik blijf je volgen Jw! En goed je best doen daar, maar vooral genieten!
    Dikkekus je zus.

  • 02 Oktober 2012 - 22:48

    Susan:

    JW, leuk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt. Ik ben benieuwd naar de foto's!
    X

  • 03 Oktober 2012 - 09:15

    Pa:

    Hallo Jan Willem,
    het is mooi dat je het naar je zin hebt en het is leuk te zien dat je er een mooi verhaal over kunt schrijven,
    ik wil je dan ook zeggen dat ik trots op je ben. Groeten en veel plezier. Pa.

  • 03 Oktober 2012 - 10:44

    Joanne:

    Broertje!! Wat super cool om je reisverslagen te lezen. Top dat je er naar je zin hebt en lekker geniet van alles! Ook ik blijf je volgen en ik kijk alweer uit naar je volgende verhaal! Dikke kus van je zus!!

  • 03 Oktober 2012 - 12:28

    Paul:

    hoi jw

    mooi dat het je goed gaat en goed om te lezen dat die kinderen veel plezier hebben zet je goede werk voort jw

  • 03 Oktober 2012 - 21:57

    Jackie:

    Hé Jan Willem
    Na al wat eerste berichten van Floor gehoord te hebben, vanavond jouw verhalen gelezen.
    Super, wat een indrukken en ervaringen. Dat het bijzonder zou worden was wel duidelijk, maar zo te lezen is het veel meer dan alleen bijzonder. Succes met al je werkzaamheden. Groetjes van ons, we blijven je ervaringen volgen. Jackie

  • 04 Oktober 2012 - 14:34

    Oma Roelie:

    Dag Jan Willem,
    Dank je wel voor je mooie berichten.Ik ben helemaal gerust gesteld.
    Ik kijk nu al uit naar je volgende verslag.Liefs je oma xxx

  • 04 Oktober 2012 - 14:34

    Oma Roelie:

    Dag Jan Willem,
    Dank je wel voor je mooie berichten.Ik ben helemaal gerust gesteld.
    Ik kijk nu al uit naar je volgende verslag.Liefs je oma xxx

  • 04 Oktober 2012 - 16:22

    JW Sobering Sr.:

    Bonjour JW,
    Je kunt zo bij de krant gaan werken! Je tiepdt er aardig op los!
    Mooi dat je heel over bent gekomen en dat je je op je gemak voelt.
    Welke taal spreken de mensen om je heen. Is Frans de voertaal?
    Hou je koppie er bij en geniet van het land, de mensen de cultuur en de hele andere wereld. Het zet de meeste mensen weer even met beide beentjes op de grond. Mooi dat je nu al voldoening vindt.
    Heb je hulp nodig, bel rustig. Heb je geld nodig,... dan bel je je zussen maar!

    groeten en succes enzo! Jan Werner & co

  • 05 Oktober 2012 - 20:17

    Wim Nummerdor:

    Hey JW,

    Goed te lezen dat je het naar je zin hebt en daar goede dingen kan doen. Hopelijk doe je dat straks in Nederland dan ook eens (hahaha). Veel succes en wat betreft het weer had je geen beter moment kunnen kiezen om te vertrekken.
    groetjes Wim enzo.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jan Willem

The Ethiopia Xperience van Jan Willem Ik ben Jan Willem Sobering, 20 jaar oud, student Sport Gezondheid en Management op de HAN. En ik ga op een bijzondere manier stage lopen. Ik vlieg namelijk op 25 september naar Ethiopië om daar 3,5 maand stage te lopen.

Actief sinds 13 Sept. 2012
Verslag gelezen: 603
Totaal aantal bezoekers 8508

Voorgaande reizen:

25 September 2012 - 16 Januari 2013

The Ethiopia Xperience

Landen bezocht: