12 dagen Ethiopië - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Jan Willem Sobering - WaarBenJij.nu 12 dagen Ethiopië - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Jan Willem Sobering - WaarBenJij.nu

12 dagen Ethiopië

Door: Jan Willem Sobering

Blijf op de hoogte en volg Jan Willem

07 Oktober 2012 | Ethiopië, Addis Abeba

Ethiopië, 7 oktober ’12. We zitten nu bijna twee weken hier in Addis. We hebben al veel gezien en veel gedaan. De eerste week heb ik zo goed mogelijk beschreven in mijn vorige blogs. Na het zien van het revalidatiecentrum op dinsdag, hebben we woensdag ons eerste echte stage gesprek gehad. In dit gesprek is veel duidelijk geworden en nu weten we wat er van ons als sport managers wordt verwacht. De grootste uitdaging is om een klein beetje van onze Nederlandse organisatie en plan kunsten te integreren binnen het House of Sport. Zodat deze organisatie iets gestructureerde te werk gaat. Naast deze opdracht hebben we nog wat andere onderwerpen kregen om ons over te buigen en ons inzicht te geven.

Dit is in het kort wat er moet gebeuren de aankomende maanden. Het lijkt niet zo moeilijk, maar doordat deze cultuur zo verschilt met die van ons is het volgens mij nog wel lastige opdracht. Ik ben vooral bang om te veel te willen gaan doen, waardoor je eigenlijk niets afrond. Of dat je juist een mooi rapport maakt waar vervolgens niets mee gedaan wordt, omdat het niet past in hun cultuur. Om deze barrières zo goed mogelijk te doorbreken zullen we veel moeten praten over de wensen en behoeften van onze Ethiopische collega’s.

Maar nu genoeg over mijn stage, ik wil jullie allemaal wat vertellen over de stad. Want deze is zo anders dan ons straatbeeld maar ook weer zo anders dan onze gedachten over Afrika.

Addis is een wereldstad, een metropool, de stad bestaat uit bijna 10 miljoen mensen en de oppervlakte van de stad is niet te vergelijken met enige andere stad uit Nederland. Ik denk persoonlijk dat de oppervlakte van de gemeente Utrecht net is groter is dan Addis. Daarnaast voel ik mijn erg veilig in deze stad, het normale beeld van Afrika is dat je overal moet oppassen op zakkenrollers of overvallers, maar dat is hier totaal niet aan de orde. Natuurlijk je moet wel op je spullen letten maar dat moet in Amsterdam ook, zo heel veel verschilt dat niet met een andere grote stad. Het straatbeeld is verder ook heel anders. Het verkeer raast je aan alle kanten voorbij en er is maar 1 regel, zo veel mogelijk rechts rijden. Het inhalen mag altijd, links of rechts geen probleem.
Daarnaast is het een bruisende stad, overal zijn kleine kroegen, winkeltjes of juist hele grote winkelcentra en restaurants. Het is een stad die leeft.

Het house of sport (mijn stage adres) wordt op dit moment verbouwt omdat ze zins kort op een nieuwe locatie zitten. Dit komt omdat de overheid heeft besloten een weg te leggen en deze weg loop dwars door de oude locatie. Daarom hebben nog geen internet op kantoor, beetje lastig maar ach dat komt wel goed zeggen ze hier allemaal. Oké laten we het hopen..

Het cultuur verschil is nogal groot, wij Nederlands van zijn aanpakken en organiseren. Hier gaat het een stuk minder gestructureerd en gebeuren dingen veel spontaner. Is een leuk idee, dan gaan we het uitvoeren. Poeh dat wordt wel wennen. Maar zo als ze hier zeggen tjikke rille'n (geen probleem. Dus dat kom wel goed. We zien het wel.

  • 07 Oktober 2012 - 17:44

    Pa.:

    Mooi verhaal.

  • 08 Oktober 2012 - 17:08

    Jan Willem:

    Bedankt pa,

    Maar iedereen bedankt voor jullie reacties, met name op mijn vorige blog.

    Zo als jullie kunnen lezen gaat het super goed met me, en heb het gruwelijk naar mijn zin!

    Ik hou jullie op de hoogte

  • 12 Oktober 2012 - 13:18

    Jimmy Joseph:

    Hé Sobering,

    Tsjonge jonge, wat een reisverhalen, je hebt al veel beleefd in die slechts 2 weken! En dan ook nog eens zeer uitgebreide verhalen. Het is dat ik op dit moment op kantoor zit, want anders had ik geen tijd om al jouw belevenissen door te lezen.

    Geniet ervan!!

    Groet,

    Jimmy (en de rest)

  • 18 Oktober 2012 - 18:57

    Wim Nummerdor:

    Hey JW,

    goed weer een stukje van je te lezen. Het lijkt mij een gigantische cultuurshock als je zomaar ergens in Ethiopie wordt neer gezet.
    Als je echter uit Gelselaar komt dan overleef je dat ook wel weer en geloof ik er ook wel in dat je een beetje structuur kan aanbrengen in het House of Sports: tjikke rille'n

    ik ben benieuwd wat je volgende keer weer te vertellen hebt.

    veel plezier
    Wim

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jan Willem

The Ethiopia Xperience van Jan Willem Ik ben Jan Willem Sobering, 20 jaar oud, student Sport Gezondheid en Management op de HAN. En ik ga op een bijzondere manier stage lopen. Ik vlieg namelijk op 25 september naar Ethiopië om daar 3,5 maand stage te lopen.

Actief sinds 13 Sept. 2012
Verslag gelezen: 471
Totaal aantal bezoekers 8500

Voorgaande reizen:

25 September 2012 - 16 Januari 2013

The Ethiopia Xperience

Landen bezocht: